maanantai 19. joulukuuta 2016

Graafisen suunnittelun trendit


Graafisella ilmeellä myydään entistä enemmän tänä päivänä. Vuonna 2015 flat design (= "litteä muotoilu", mikä korostaa vähimmäiskäytön tyylillisiä elementtejä, jotka antavat illuusion kolme ulottuvuutta, esimerkiksi varjot, kaltevuudet ja muodot) tuli käyttöön, ja se on yleistynyt tänäkin vuonna. Flat designia käytetään mm. Applen uusien puhelimien käyttöjärjestelmässä.

Suuret fontit, kirkat värit ja rohkeat yhdistelmät ovat se tämän päivän juttu. Fonttien merkitys on kasvanut, ja niitä käytetään luovemmin.





Material Design on kehittynyt flat designin myötä, kun Google toi uuden tyylisuunnan käyttöliittymäsuunnitteluun. Se toi muutosta flat designiin tuomalla siihen hieman syvyyttä, laatikkomaisia konsepteja ja hyvin suunniteltuja siirtymisiä. Teknologian kehityttyä ihmiset pitävät "skrollaamisesta", klikkaamisesta ja pyyhkäisyistä (esimerkiksi kuva vaihtuu näyttöä pyyhkäisemällä), ja näin älypuhelimilla ja tableteilla on entistä helpompi käyttää nettisivuja ja sähköisiä tiedostoja.




On huomattu, ettei nettisivujen tärkeintä asiaa kannata asettaa heti sivujen ensimmäiseksi. Ihmiset aloittavat skrollauksen heti avattuaan sivun, ja siksi tärkein tieto asetetaan kuvanmukaiseen kohtaan. 




Aidoista valokuvista on alettu luopua, ja niiden tilalla on illustraatioita eli piirroksia. Ne ovat helpommin lähestyttäviä, persoonallisia, erikoisia ja tarkkaan mietittyjä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti